Energiesysteem op het schip

Aan boord van een toekomstig schip heb je energie nodig. Voor bijvoorbeeld de scheepsmotoren, licht, ICT, keuken en LED-verlichting voor vertical farming. Die energie moet zo veel mogelijk aan boord worden geproduceerd met duurzame technieken, met de zon, wind en biomassa (resten van planten) als bron.

Energiesysteem op het schip
Schema energiesysteem

Voor de energieproductie zal zonne-energie waarschijnlijk de belangrijkste bron zijn. Op het scheepsdek zou een groot veld met zonnepanelen moeten liggen. Het schip ligt bij voorkeur op een breedtegraad met een jaarlijks gelijkmatige zoninstraling. Dat is, niet toevallig, ook een fijn klimaat voor de zeebewoners. Zonne-energie zou aangevuld kunnen worden met kleine windturbines. Een grote batterij zorgt voor de energieopslag. Voor het tekort aan elektriciteit zal een bio-olie/diesel aangedreven generator nodig zijn. De tank wordt periodiek bijgevuld door een bevoorradingsboot.

De voortstuwing van het schip gebeurt met elektrische motoren. Het gebruik van stookolie, zoals bij huidige vrachtschepen, is vanwege de luchtvervuiling geen optie. Er zijn nieuwe technieken om duurzamer te varen, denk aan Flettner rotoren of vleugelprofielen. Er zijn vele factoren die het scheepsverbruik bepalen: vaarsnelheid, zeestroming, vaarweerstand, wind(richting), enz.

De LED-verlichting voor de vertical farm vraagt veel elektriciteit. Voordeel is dat planten tijdelijk met minder licht kunnen, bijvoorbeeld op dagen met weinig zonuren. Een deel van de plantenresten kan gebruikt worden voor de productie van biogas.

De onderzoeksvragen voor S4aF:

Energie in = energie uit. De energieproductie moet in balans zijn met het verbruik. Het opstellen van een energiebalans vraagt veel uitzoekwerk, er zijn veel factoren die invloed hebben. Ik wil samen met energie en maritieme professionals onderzoeken welke technieken toepasbaar zijn en hoe de energiebalans eruit kan zien.

In het schema staat een voorlopig systeemontwerp.

Socials

LinkedIn