Floating Future Research Project

Ik was op bezoek bij Marin, het Maritiem Research Instituut Nederland, in Wageningen. Het is een internationaal topinstituut dat kennis ontwikkelt en onafhankelijk onderzoek doet. Het instituut heeft onder andere testfaciliteiten en simulatoren, doet complexe berekeningen aan schepen, het helpt daarmee de markt om schepen en operaties schoner, veiliger en slimmer te maken. Ik was uitgenodigd door Joep van der Zanden, senior project manager offshore. Hij is betrokken bij het Floating Future Research Project, Home – Floating Future. Floating Future en Ships for a Future hebben allebei de blik op de toekomst gericht. In mijn boek vaart een community rond op een schip op de oceaan, het Project richt zich op het beter begrijpen van de voor- en nadelen van drijvende steden en infrastructuur. Ik combineerde een gesprek over S4aF met een creatief testproject van scholieren.

Drijvende eilanden van afgedankte windturbine bladen

Scholieren van technasiumschool De Breul uit Zeist hadden, in diverse teams, een drijvend eiland gemaakt. Constructies van hout, lijm, papier en kunststof die – dat was het idee – moesten drijven op afgedankte windturbine bladen. De modellen waren op schaal gebouwd, de turbinebladen van PVC-pijp of plastic ook. Doel van de middag was hun model te demonstreren en de constructie te testen in een watergolfbak bij Marin.

Dit scholierenonderzoek is als onderzoeksproject door Waterstudio ingebracht binnen het Floating Futures consortium. Het project richt zich op het hergebruik van windturbinebladen als drijvende elementen, een concept dat volledig is ontwikkeld en geïnitieerd door Waterstudio.

Windturbine bladen, vaak gemaakt van glas- of koolstofvezel en soms wel 100 meter lang, worden na gebruik vaak nog als afval gedumpt. Dat is best jammer, het zijn hoogwaardige materialen. Maar wat doe je na gebruik met zo’n kolossaal ding? Maak er drijvende elementen van of zaag ze doormidden als dak voor een fietsenstalling.

De scholieren hadden interessante drijvende concepten bedacht, waarbij ze met soms erg creatieve oplossingen kwamen. De zeven modellen op een rijtje: (1) een drijvende bioscoop; (2) een vakantiepark met golfbrekers; (3) een woontrimaran met een woonwijk erop en zonnepanelen op de daken; (4) een drijvend appartementencomplex die door de stroming gaat roteren, waardoor er met netten afval uit het water kan worden gevist; (5) een drijvend restaurant dat langs de gehele Noordzeekust vaart, uitgevoerd met golfschokbrekers en een grasveldje en bar; (6) een drijvend eiland van hexagon vormige elementen en (7) een drijvend festivalterrein met barretjes en een aanlegsteiger voor een bootje.

Na een presentatie over het ontwerp liepen we met de hele groep, scholieren en docenten, naar het Shallow Water Basin. Dat is een bak  van ongeveer 1 meter diep water met een lengte van 220 meter. We namen allemaal plaats op een beweegbare brug die over het water stond. In het bassin kunnen golven van ongeveer een kwart meter hoog worden gemaakt. Belangrijke factor daarbij is de schaal, de grootte van het testeiland en de golfhoogte moeten ongeveer overeen komen. Een werknemer van Marin, in rubber pak gehesen, bevestigde elk eilandje aan vier touwen aan de bodem van het bassin. Daarna werd het stilstaande water met een installatie in beweging gebracht: nu kwamen de golven. Die werden steeds sterker, de meeste eilandjes bleven niet droog. Natte voeten dus, voor de toekomstige gebruikers. Elk model werd apart bevestigd en getest.

Mijn favoriet was een model waarbij drie turbine bladen als drijvers dwars op de stroomrichting stonden. Het leek een beetje op een schip waar je op kan wonen en werken. Zo’n drijvend festival eiland is ook slim: hoef je maar een keer te bouwen om het vervolgens te gebruiken voor allerlei events op steeds een andere plek op de wereld.

simulator bij Marin

Seven Oceans Simulator centre

Na alle tests volgde een korte rondleiding door het Marin complex. We begonnen bij de Seven Oceans Simulator centre, gingen naar de Full Mission Bridge. Voor meer info: Full Mission Bridge Simulator | MARIN. Het is een testomgeving waar je de scheepsbemanning kan trainen. Wij zaten in een simulatie van een 200 meter lang containerschip, met het dek vol containers gestapeld. We keken uit over een futuristische haven van Rotterdam. De ruimte was levensecht, er waren stoelen, monitoren, hendels, schakelaars, meters, radarschermen en communicatieapparatuur. Ik waande me even terug in de tijd, op mijn tocht over de Baltische zee naar Finland op de MS Timca. Vele uren stond ik op de brug te praten met de officiers, of tuurde met een verrekijker naar de horizon. Het gouden uur van de ondergaande zon kleurde mijn maritiem avontuur.

Dit was een simulatie, het was gelukkig niet echt. Een schip voer recht de digitale kade in! Toch voelde het wel echt, ze konden het beeld wat je om je heen zag heen en weer laten schommelen. Hoewel je met twee benen op de vaste grond stond, voelde je dat het schip schommelde. Ons evenwichtsorgaan laat zich makkelijk voor de gek houden.

We eindigden de tour bij het off shore basin. Voor meer info: Basins & Labs | MARIN. Tien meter diep water waar modellen, schepen of windturbines, worden getest onder extreme condities. Er kunnen in het bassin verschillende type golven worden gemaakt. In de hal staan ventilatoren waarmee een harde wind wordt nagebootst en er kan een onderwater golfstroom worden opgewekt. Alles om in extreem weer te kunnen testen.

Een vrachtschip: plug and sail

Het was een boeiende middag in een indrukwekkende maritiem instituut. Kennis ontwikkelen, modellen testen en mensen trainen. Ik heb nog nagepraat met Joep over het ontwerpidee voor het toekomstig schip. Ik heb een 100 meter lang vrachtschip in gedachten met daarop verschillende ruimtes om te kunnen wonen en werken. Dat wordt de leefomgeving voor de toekomstige zeebewoners in mijn boek. Er varen vele vrachtschepen in de categorie 100 meter lang en ongeveer  6000 ton deadweight. Waarom niet eentje – dat al een tijd met vracht gevaren heeft – ombouwen? Het idee: het ‘plug and sail’ concept. De ‘plug’ is een woon, werk en voedselteelt complex dat van te voren is ontworpen en gebouwd, dat vervolgens in/op het schip wordt gezet. Vraagt wat creatief omdenken, technisch zou het moeten kunnen. Als ik verder ben in het ontwerpproces, nog wat controles op de haalbaarheid en het energieverbruik heb gedaan, zal ik een plaatje delen in een volgende blog.

Socials

LinkedIn